Kosterbåten K25 S49 | |
1949 |
K25 S49 Bifrost ritades av Sven Abrahamsson och byggdes av Mobergs varv. Kravellbyggd i mahogny. Längd 7,7 m. Bredd 2,5 m., Djup 1,45 m.. 2,7 ton. Partialrigg. Systerbåt till K25 S41 Vanguard. |
1949- |
K25 S49 Evdato ägs av Evert o Daisy Jansson. |
-1958 | K25 S49 Lotta ägs av Tage Ellius. |
1958- | K25 S49 Kronblom ägs av Hans Mossfelt. |
År ? | K25 S49 Ruda ägs av Ola Perland. |
1988-2000 | K25 S49 Fia ägs av Robert Sparre. |
2000-2004 | K25 S49 ägs av Mikael Söderlund. |
2004-2013 | K25 S49 Nora, SS Fram ägs av Pär Wessman, Ekerö. |
2006 | K25 S49 Nora så slipas fribord och botten ned och lackas och målas om. |
2013 april | K25 S49 Nora köps av Martin Lexmark från Malmö av Pär Wessman, Ekerö i Mälaren. Martin tar tillbaka kosterns gamla namn Bifrost. Martin Lexmark epost 2018-03-11: Jag köpte min båt i april 2013 och har nu seglat Bifrost i fem säsonger. Efter tillökning i familjen stundar snart en flytt norrut, och vi har med sorg valt att sälja båten till någon ny entusiast. Jag köpte Bifrost av Pär Wessman på Ekerö i Mälaren, han som du redan har i listan. Båten hette då Nora men jag gillade båtens originalnamn Bifrost bättre, så jag tog tillbaka det fina gamla namnet och döpte båten till det. På vägen ner från Ekerö seglade vi ner till Bergkvara och lastade på några flera vänner, sen bar det av rakt över till Mörbylånga på Öland och sen seglade vi längs Ölands kust och gjorde ett par övernattningar innan vi gick ut från Byxelkrok och vek Österut mot Klintehamn på Gotland. Med endast en aning avdrift seglade vi i snittfart 5,5 knop över det öppna havet i god halvvind på 5-6 m/s och anlände nio timmar senare i Klintehamn. Två dagar senare angjorde vi Gotlands norra kust i min hemmahamn Lickershamn där min far bor. Andra fina resor vi gjort var att runda den Blå Jungfrun, flera turer i Öresund och danska kusten och många fina övernattningar på semesterpärlan Ven. Ursprungligen byggdes en kosterbåt 1939 med namnet SSF 41 Bifrost, i klink. Det var en lottbåt till Framkosterförbundet ritad av Sven Abrahamsson. År 1949 byggdes sedan två nya kosterbåtar som kopia av den första, men dessa byggdes i kravell på samma spantrutor. Dessa fick då hette Vangard och återigen Bifrost. Dessas två ägare (bröder tror jag) hade tidigare seglat den första Bifrost och var så nöjda att de nu ville ha varsin kopia av den välseglande kostern, men nu ville de skrov i kravell. |
2018-03-03 | K25 S49 Bifrost som ägs av Martin Lexmark säljer via annons på blocket sin koster, ritad av Sven Abrahamsson 1939. Byggd på Mobergs varv vid Färjenäs år 1949. Systerbåt till K25 S41 Vanguard. - L 7.7 m, B 2.5 m, D 1.45 m, Masthöjd 12 m. - Depl. ca. 2700 kg, tung järnköl - Storsegel o Genua från Lee Sails 2007, fint skick. - Kryssfock Gransegel (reparerad), stormfock, spinnaker röd/gul. - 4 fullängds-kojer, kök, zinklådor, 2 skåp, hyllor o lampa vid varje säng, VHF. Utombordare Honda BF5 1997, 4-takt bensin 5 HK, XL-rigg 57 cm: - Påbyggd tank 1 liter, samt 12 liter extern tank. - Rekonditionerad och nyservad för 4475 kr hos Malmö Båtservice augusti 2017; rengjord förgasare och byte av impeller. (kvitto och förteckning finns) - Ny propeller 2014, Honda originaldel: lägre stigning för mer kraft. - Dragstarten bytt 2014. - Fribord o mast fernissade med Le Tonkinois minst 2 lager varje vår. - Däck och luckor med Le Tonkinois minst 5 lager varje säsong. - Skrovets insida dränkt i 10 liter rå linolja varannan vinter. - Botten målad varje år med Hempels Basic västkust. - Däcket nåtat 2010, sen delvis nedslipat och renoverat 2014. - Fribord o botten nedslipade 2006 av förre ägaren. - Underhållsfritt batteri och solcell med regulator. - Dubbla elektriska länspumpar med elektronisk nivåvakt, Johnson. - Manuell länspump, kraftig - Pullpit (ej monterad). - Hamnkapell i två delar, täcker hela båten. Bifrost är byggd i honduras-mahogny i kravell i bordläggningen, spant och bottenstockar i ek. Mast 12 m i limmad gran. Däcket är i oregon-pine. Överbyggnad, sittbrunn och inredning i mahogny, dukat tak. Beslag och vinschar är original i brons och självsmörjande. Två spant vid vantfästena är i stål, de fäster med stöd av ståltrianglar i två kraftiga C-balkar som bär masten. Alla spant har förstärkts i kölsvinet av profiler i rostfritt. Partial-rigg, med backstag och dubbla förstag, fiol finns. Skrovet är i väldigt gott skick och läcker minimalt redan nån dag efter sjösättning. Däcket är helt tätt. |
0000000000 | |
2018-03-11 17:01 |